Anasayfa

 

Ehlibeyt

 

14 Masum

 

Kuran T├╝rkce

 

Dualar

 

G├Âr├╝nt├╝ler

 

Resimler

 

Irtibat

 

Impressum

 

Ziyaret Defteri

 


Handy Angebote  

Din'e ihtiya├ž varm─▒

Akla ┼ču sorular gelebiliyor : ─░nsan bir dine inanmadan iyi olamaz m─▒ veya iyilik edip g├╝zel bir hayat s├╝rd├╝remez mi. Peygamberlere ve masum imamlara neden ihtiya├ž

duysun. ─░nsanlar─▒n ├ž─▒kartm─▒┼č oldu─ču kanunlar yeterli de─čilmidir. Bu sorular─▒n cevaplar─▒n─▒ bir ka├ž konuyla ayd─▒nlatmak istiyoruz :

Insan─▒n f─▒trat─▒

─░nsan ├Âzel yarat─▒l─▒┼č─▒ gere─či (f─▒trat), tek ba┼č─▒na ya┼čam─▒n─▒ s├╝rd├╝remez. Kendi t├╝r├╝nden

olan di─čer insanlar─▒n yard─▒m ve i┼čbirli─čine ihtiyac─▒ vard─▒r. ─░nsan sosyal ve medeni

bir varl─▒k olarak yarat─▒lm─▒┼čt─▒r, ├ž─▒kar ├žat─▒┼čmalar─▒ ise hayat─▒n vazge├žilmez bir

neticesidir. Çünkü toplumdaki fertlerden herbiri, zaten sınırlı olan maddi

├ž─▒karlardan azami istifade etmek ve ├Ân├╝ndeki engelleri kald─▒rmak ister.

Halbuki di─čerleri de bu hedefe ula┼čmak istemekte ve neticede ├ž─▒karlar ├žat─▒┼čarak

di─čerlerinin hakk─▒na tecav├╝z durumu ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r.

Bu sebeble toplum idaresi i├žin kanunun varl─▒─č─▒ zaruret arzetmektedir;

kanunun sayesinde bireylerin haklar─▒ korunmakta, zorbalar─▒n ├Ân├╝ al─▒nmakta ve

ihtilaflar yok olmaktad─▒r. Buna g├Âre denilebilirki: Kanunlar─▒n varl─▒─č─▒ insanlar─▒n

yararland─▒─č─▒ en iyi hazinedir. Dolay─▒s─▒yla denebilir ki, insano─člu sosyal hayat─▒ icab─▒

kanun varl─▒─č─▒ndan istifade etmi┼č ve ona s├╝rekli sayg─▒ g├Âstermi┼čtir.

 

─░nsan kemale erme g├╝c├╝yle donanm─▒┼č ve f─▒trat─▒ (yarat─▒l─▒┼č─▒) gere─či kemale ve

saadetine y├Ânelmi┼čtir. S├╝rekli ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒n t├╝m├╝nde hakiki kemale ermek

d─▒┼č─▒nda hi├ž bir maksad ve hedefi yoktur. T├╝m fiil, hareket ve yorulmak bilmeyen

ciddiyetleri o y├╝ce hedef etraf─▒nda d├Ân├╝p durmaktad─▒r.

 

─░nsan terakki ve tekam├╝l yolunda oldu─čundan ve ger├žek kemale f─▒trat─▒ gere─či

e─čilim g├Âsterdi─činden bu hedefe ula┼čmas─▒da elbette ki m├╝mk├╝n olmal─▒d─▒r.

├ç├╝nk├╝ yarat─▒l─▒┼č d├╝zeninde anlams─▒z hi├ž bir ┼čey yoktur.

 

─░nsan─▒n cisim ve ruhun bile┼čiminden olu┼čan bir varl─▒kt─▒r. ─░nsan cisim y├Ân├╝nden

maddidir; ama ruhun beden ile tam bir irtibat─▒ oldu─ču ve onunla kemale

ula┼čt─▒─č─▒ndan mucerreddir (tekdir).

 

─░nsan ruh ve bedenden olu┼čtu─ču i├žin ister istemez iki ├že┼čit hayatada sahiptir.

Birincisi bedeni ile ilgili olan d├╝nyevi hayat─▒d─▒r, di─čeri ise ruh ile olan manevi

ve ruhi hayat─▒d─▒r. Neticede bu iki hayatta da mutluluk ve mutsuzluk olacakt─▒r.

 

Beden ve ruh aras─▒nda s─▒k─▒ bir ili┼čki ve birlik oldu─ču gibi d├╝nyevi hayat ile ruhi

hayat aras─▒nda da bir irtibat ve birlik vard─▒r. Yani insan─▒n bedeni faaliyet ve

hareketleri ile d├╝nyevi hayat─▒n, onun ruhunda bir tak─▒m etkileri vard─▒r.

Nitekim ruhi s─▒fat, melekeler ve haletlerinde insan─▒n eylemlerinde etkisi

s├Âzkonusudur.

 

─░nsan tekam├╝l yolunda oldu─čundan, tabi ve f─▒tri olarak kemale e─čilim duydu─čundan

ve Allah'─▒n yarat─▒┼č─▒da bo┼čuna olmad─▒─č─▒ndan, o gayeye ula┼čmak ve insana ait

kemalleri elde etmek i├žin gerekli vesilelerle donanm─▒┼č olmas─▒d─▒r. B├Âylece insan o hedefe

 ula┼čmak ve sap─▒kl─▒klardan sak─▒nmak i├žin gerekeni te┼čhis edip yapabilir.

 

Be┼čer, tabiat─▒ gere─čince bencil ve ├ž─▒karc─▒d─▒r. Kendi maslahat ve menfaatleri

d─▒┼č─▒nda hi├žbir ┼čey d├╝┼č├╝nmez. O di─čer insanlar─▒ istismar etmek ve onlar─▒n eme─čini

s├Âm├╝rmek ister.

 

Be┼čer s├╝rekli ger├žek kemallerinin pe┼činde oldu─ču ve o hakikati ararken t├╝m

kap─▒lar─▒ ├žald─▒─č─▒ halde onu te┼čhis etmekten acizdir. ├ç├╝nk├╝ insan─▒n nefsani istek

ve meyilleriyle deruni duygular─▒, genelde hakikati te┼čhis etme ve insanl─▒─č─▒n

do─čru yolunu, insan─▒n ameli (edimsel) akl─▒n─▒ karartmakta ve insan─▒n sap─▒kl─▒k

y├Ân├╝ne, zul├╝m ve ┼čekavet vadilerine sevketmektedir.

 

─░nsan─▒n saadetini sa─člayabilecek kanunun ├Âzellikleri

─░nsano─člu toplumsal olarak ya┼čamak zorunda bulundu─čundan, ├ž─▒kar ├žat─▒┼čmas─▒

 ve di─čer insanlar─▒n hakk─▒na tecav├╝z vb. toplumsal eylemlere muhatap

oldu─čundan insanlar anla┼čmazl─▒k ve d├╝zensizlikleri engellemek i├žin boyun

e─čecekleri bir kanuna ihtiya├ž duyarlar. Kanun ise ancak a┼ča─č─▒daki ┼čartlara

sahip oldu─ču takdirde kanun toplum i├žin yararl─▒ olabilir:

 

1- Topluma h├╝k├╝m s├╝recek kanun sosyal ve ferdi hayat─▒n t├╝m alan─▒nda n├╝fuz ve

etkisi olacak bir ┼čekilde m├╝kemmel ve kapsaml─▒ olmal─▒d─▒r.

2- Bu kanunlar insano─člunu hayali kemal ve saadete de─čil; ger├žek saadet ve

kemallere sevketmelidir.

3- Be┼čeriyet aleminin saadeti o kanunlarla temin edilmi┼č olmal─▒ ve belirli

bireylerin menfaatiyle s─▒n─▒rl─▒ olmamal─▒d─▒r.

4- Toplumsal nizam─▒; faziletler ve insani kemaller esas─▒nca kurmal─▒ ve onlar─▒ o

y├╝ce hedeflere sevketmelidir; bireyler d├╝nyevi hayat─▒, insan─▒ fazilet ve kemallere

ula┼čma vesilesi bilmeli ve ona yegane gaye g├Âz├╝yle bakmamal─▒d─▒r.

5- Bu kanunlar sald─▒rganl─▒k, her t├╝rl├╝ kar─▒┼č─▒kl─▒─č─▒ ├Ânleyebilmeli ve t├╝m

bireylerin haklar─▒n─▒ g├╝vence alt─▒na alm─▒┼č olmal─▒d─▒r. 

6- Bu kanunlar─▒n vazedilmesinde manevi hayat ve insan─▒n ruhi boyutuna da

hakk─▒yla dikkat edilmi┼č olmal─▒, insan─▒n ruhuna herhangi bir zarar vermemeli ve

insan─▒ tekam├╝l├╝n do─čru yolundan sapt─▒rmamal─▒d─▒r.

7- Toplumu, ahlaki bozukluklar gibi helak u├žurumuna s├╝rekleyen etkenlerden

uzak tutmu┼č olmal─▒d─▒r.

8- Bu kanunlar─▒ vazeden, insana ait t├╝m ├ž─▒kar ve ziyan y├Ânlerini bilmeli, ├ž─▒kar ve

ziyan─▒n bir araya geldikleri haller de hangisinin ├Âncelik ta┼č─▒d─▒klar─▒na iyici vak─▒f

olmal─▒, zaman ve mekan─▒n gerektirdi─či ┼čeylerden de haberdar olmal─▒d─▒r.

 

─░nsano─člu kesinlikle bu kanunlara muhta├žt─▒r ve bu, onun hayat─▒n─▒n ka├ž─▒n─▒lmaz ve

vazge├žilmez y├Ânlerinden biridir. Kanunsuz hayat insanl─▒─č─▒n ├ž├Âk├╝┼č├╝ demektir,

ama bu arada be┼čeri kanunlar─▒n bu b├╝y├╝k sorumlulu─ču ifa edip edemeyece─či

ve toplumu idare etme salahiyetine sahip olup olmad─▒─č─▒ sorusu ortaya ├ž─▒k─▒yor.

 

Biz, insano─člunun k─▒s─▒tl─▒ akl─▒n─▒n ├╝r├╝n├╝ olan kanunlar─▒n da haliyle eksik ve yetersiz

oldu─čuna inan─▒yoruz. S─▒rf insan akl─▒yla d├╝zenlenen kanun ve kurallar toplumu

idare etmek i├žin yetersizdir. Konunun daha da bir a├ž─▒─ča kavu┼čmas─▒ i├žin ┼ču

noktalar─▒ hat─▒rlatmak yeterli olacakt─▒r:

 

1- ─░nsano─člunun bilgileri s─▒n─▒rl─▒ ve eksiktir. Normal bir insan, kendi t├╝r├╝n├╝n

b├╝t├╝n ihtiya├žlar─▒n─▒, yarat─▒l─▒┼č kanunlar─▒n─▒, hay─▒r ve ┼čer y├Ânlerini, bu kanunlar─▒n

nerede t─▒kan─▒p nerede ├želi┼čece─čini, etken ve edilgenlik hallerini, farkl─▒ zaman

ve mekanlar─▒n neler gerektirdi─čini tam olarak bilemez.

2- Be┼čeri kanun koyucular─▒n d├╝nyevi ihtiya├žlar alan─▒nda b├Âyle kapsaml─▒ kanunlar─▒

vazedebildiklerini varsayal─▒m. Buna ra─čmen yine de d├╝nyevi hayatla manevi

hayat aras─▒ndaki derin ili┼čki ve amellerin ruhtaki etkilerini bilmediklerinden

kanunlar─▒ yetersiz kalacakt─▒r, ├ž├╝nk├╝ bu bilgileri eksiktir. Esasen insanlar─▒n,

ruhi hayat─▒ kontrol diye bir programlar─▒ yoktur. Bu kanunlar, be┼čerin saadetine

s─▒rf maddi a├ž─▒dan bakmaktad─▒rlar. Halbuki bu iki ├že┼čit hayat aras─▒nda tam bir

irtibat vard─▒r ; bunlar─▒n birbirinden ayr─▒ d├╝┼č├╝n├╝lmesi s├Âzkonusu edilemez.

3- Insano─člu bencil oldu─ču i├žin hemcinslerini s├Âm├╝rmek, kendisine do─čal

g├Âr├╝nmekte ve herkes kendi menfaatlerini ba┼čkalar─▒n─▒n maslahat─▒na tercih

etmektedir. O halde ihtilaflar─▒n ├Ânlenmesi, s├Âm├╝r├╝n├╝n ortadan kald─▒r─▒lmas─▒,

onu tabii istek ve salahiyeti d─▒┼č─▒nda kalan bir ┼čeydir. ├ç├╝nk├╝ be┼čeri kanun

koyucular─▒n istekleri, kendilerinin ve yak─▒nlar─▒n─▒n ├ž─▒karlar─▒n─▒

g├Ârmezlikten gelmesine ve b├╝t├╝n insanlar─▒n maslahatlar─▒n─▒ e┼čit ┼čekilde g├Âz├Ân├╝nde

bulundurmas─▒na asla izin vermemektedir.

4- Be┼čeri kanun koyucular daima k─▒s─▒r g├Âr├╝┼čleriyle kanun ├ž─▒karmakta ve bu

kanunlar─▒ kendi ├Ârf, adet ve dar fikir kal─▒b─▒na d├Âkmekte, bu y├╝zden de kanunlar─▒

sadece belli bir grubun ├ž─▒karlar─▒ do─črultusunda vazetmekte, bunu yaparken

ba┼čkalar─▒n─▒n maslahat ve zararlar─▒na asla ├Ânem vermemektedirler. B├Âyle kanunlarda

b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒n mutluluk ve saadeti g├Âz├Ân├╝nde bulundurulmam─▒┼čt─▒r. Yarat─▒l─▒┼č

alemiyle uyumlu ve be┼čerin ger├žek ihtiya├žlar─▒ do─črultusunda tedvin edilen kanun

ise ancak Allah'─▒n kanunudur. Bu kanunlar her nevi s─▒n─▒fsal ve ┼čahsi garazlardan

uzakt─▒r; t├╝m insanl─▒k aleminin saadeti burada g├Âz├Ân├╝nde bulundurulmu┼čtur.

Buradan, insan─▒n, Allah'─▒n kanunlar─▒na olan ihtiyac─▒ ortaya ├ž─▒kmaktad─▒r. Allah'─▒n

l├╝tuf ve merhameti de kamil bir program d├╝zenlemeyi ve nihayet peygamberler

vas─▒tas─▒yla bu kanunlar─▒ insanlara iletmeyi gerektirmektedir.

 

Uhrevi Saadet

─░nsan, gece-g├╝nd├╝z d├╝nyevi hayatla me┼čgul oldu─ču halde bat─▒n, nefsinde de gizli

ve ├Ârt├╝l├╝ bir hayat s├╝rd├╝r├╝r. Bu hayata ├Ânem vermeyip ve onu b├╝t├╝n├╝yle unutmu┼č

olsa da bu b├Âyledir. ─░┼čte bu perde arkas─▒nda kalan hayat─▒nda da  mutluluk ve

bedbahl─▒─č─▒ s├Âzkonusudur; hak inan├ž ve fikirler, iyi ahlak ve do─čru davran─▒┼člar

manevi a├ž─▒dan ilerleme ve kemale neden olmakta, insan─▒n saadet ve olgunlu─čunu

temin etmektedir.

─░nsan do─čru yolda yer al─▒rsa ruh ve cevheri tekam├╝l ederek sonunda nuraniyet ve

sevin├ž alemi olan kendi asli alemine d├Âner. Bat─▒l inan├žlar, ├žirkin ahlak ve k├Ât├╝  

amellerse nefsin sapmas─▒na, zul├╝m, fesat ve noksanl─▒─ča sebep olmaktad─▒r. Manevi

kemallerle insani g├╝zel ahlak─▒, hayvani i├žg├╝d├╝lerini tatmin yoluna feda eder, nefsani

arzular─▒n─▒n esiri olur ve arzusuna d├╝┼čk├╝n bir hayvan haline gelir. O halde insan manevi

hayat─▒ i├žinde bir program ve kamil yolg├Âstericiye muhta├žt─▒r. ├ç├╝nk├╝ nefsani istek ve meyillerle

hayvani i├žg├╝d├╝ler; hakikati g├Ârme yoluyla do─čru kararlar verme hususunda akl─▒

karanl─▒─ča s├╝rmekte ve onu helaket u├žurumlar─▒na yuvarlamakta, onun nazar─▒nda

iyiyi k├Ât├╝, k├Ât├╝y├╝ de iyi g├Âstermektedir.

Hakiki kemalleri ve insan─▒n ger├žek saadetini bilen ve iyi-k├Ât├╝ ahlak─▒ mutlak

anlamda tan─▒yan ise sadece bizi yaratan  y├╝ce Allah' t─▒r.

 

Peygamberlerin masum olu┼ču

─░nsan─▒n tekam├╝l ve Allah' a d├Ân├╝┼č yolu, Allah Teala'n─▒n insanlara bildirmeleri

i├žin pak peygamberlerinin kalbine nazil buyurdu─ču be─čenilmi┼č ahlak, iyi amel

ve hak inan├žlard─▒r. Bunlar ilahi kitaplarda vurgulanm─▒┼čt─▒r.

Allah' ─▒n gerekli h├╝k├╝m ve kanunlar─▒n─▒ bildirmesi  ve insanlara  hedefe

ula┼čma yolunda yard─▒mc─▒ olmas─▒ i├žin bir tak─▒m el├žiler g├Ândermeyi gerektirmi┼čtir.

Allah' ─▒n bu iradesinin ger├žekle┼čmesi, h├╝k├╝m ve kanunlar─▒n fazlal─▒k ve eksiklik

olmadan halka iletilmesi ve insanlar─▒n hi├žbir ├Âz├╝r ├Âne s├╝rebilmemeleri i├žin de

bu el├žilerin hata, unutkanl─▒k ve yanl─▒┼člardan uzak olmalar─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r.

Ayr─▒ca, bu el├žinin bizzat kendisi de o h├╝k├╝mlerin hakikatini bilen ve bildi─čiyle

amel eden birisi olmal─▒. ├ľte yandan, bizlerin ilim ve bilgisi hata ve yanl─▒┼čl─▒klarla 

i├ž i├žedir, ├ž├╝nk├╝ duyular─▒m─▒z ilmimizi etkiliyor. Alemlerin Rabbi taraf─▒ndan insanlar─▒n hidayeti

i├žin peygamberlere vahiy ve ilhamla verilen bilgi ise b├Âyle de─čildir, yani duyu

organlar─▒ vas─▒tas─▒yla elde edilmemi┼člerdir. Aksi taktirde onlar─▒n da bilgisinde hata

ve yanl─▒┼čl─▒k s├Âz konusu olur. Kamil ya┼čam─▒ ancak peygamberler ve son

peygamber Hz.Muhammed'den sonra gelen hak imamlar─▒ olan 12 imamlardan ├Â─črenebiliriz.

 

Imamet hakk─▒nda

Dinin, kitab─▒n ve peygamberlerin gerekli─či a├ž─▒kland─▒ktan sonra, son olarak ta

peygamberlerin olmad─▒─č─▒ zamanlar, insanlardan birisinin ilahi h├╝k├╝mlerin

koruyucusu ve peygamberlerin vasisi olmas─▒ gereklili─čini de ele alal─▒m.

Allah Teala' n─▒n peygamberler g├Ânderme ve h├╝k├╝mlerini iletmekten hedefi,

t├╝m ilahi kanun ve emirlerinin hi├žbir eksiltme ve ├žo─čaltma olmadan insanlar

aras─▒nda mahfuz kalmas─▒yla ger├žekle┼čir ve kullara h├╝cceti ancak bu yolla

tamamlanm─▒┼č olur.

O halde peygamberlerin olmad─▒─č─▒ zamanlarda da Allah' ─▒n l├╝tfu insanlardan

birinin dini h├╝k├╝mlerin koruyucusu olmas─▒n─▒ gerektiriyor.

Bu se├žkin insan da h├╝k├╝mleri ├Â─črenme, koruma ve tebli─č hususunda hatalardan

uzak ve masum olmal─▒d─▒r.

Ancak b├Âyle ilahi hedef tamamlanm─▒┼č olur. Aksi taktirde yery├╝z├╝ masum

birinin yoklu─čunda olursa insanlar─▒n hidayeti i├žin nazil olmu┼č olan ilahi h├╝k├╝mler

ortadan kalkar. Çünkü yeryüzünde hakkıyla Allah' ı tanıyan ve ona tapan

masumlard─▒r. E─čer onlar olmazsa Allah Teala hakk─▒yla tan─▒nmaz ve kendisine

ibadet edilmez. 

Hz.Muhammed(s.a.v) den sonra vasi olacak ki┼čiler peygamber taraf─▒ndan

a├ž─▒klanm─▒┼čt─▒r. Caferi ve s├╝nni kaynak ve hadislerde  bunlar peygamberden sonra

gelecek olan hak imamlar─▒ 12 imamlard─▒r. Bunun hakk─▒nda ├žok deliller vard─▒r

biz sadece bir ka├ž ayet ve hadisi burada yazaca─č─▒z.

 

Kuran daki ispatlar:

1- Allah kuran─▒-kerimin Ahzap s├╝resi 33.ayetinde Ehli-Beytin masumlu─čunu

    ispatlam─▒┼čt─▒r.

2- Enbiya s├╝resi 105.ayet: Andolsun Zikir'den sonra Zebur' da da : Yery├╝z├╝ne

    iyi kullar─▒m varis olacakt─▒r diye yazm─▒┼čt─▒k.

3- Ebu Halid  ─░mam ebu Cafer (a.s) dan ┼ču ayetin tefsirini sordu :

    Allah'a res├╝l├╝ne ve indirdi─čimiz nura iman edin.

    ─░mam ┼č├Âyle buyurdu : Allah' a andolsun ki nurdan maksat imamlard─▒r.

 

Hadisler ile ispat:

 

Hz.Muhammed (s.a.v) : Y─▒ld─▒zlar g├Âk ehlinin eman─▒d─▒r. E─čer onlar yok olursa

g├Âk ehli de yok olur. Benim Ehli-Beytim de yery├╝z├╝ndekilerin eman─▒d─▒r.

E─čer Ehli-Beytim olmazsa yery├╝z├╝ndekiler helak olur.

(Tezkiret-u Havas-il Umme, 1385 y─▒l─▒ bask─▒s─▒, s.182)

 

─░mam R─▒za (a.s) : Allah Teala kullar─▒n─▒n i┼čleri i├žin ─░mam olarak birini

se├žmek istedi─činde ona kalp geni┼čli─či verir. Kalbini hakikat ve hikmetlerin

├že┼čmesi k─▒lar, ona daima ilmini ilham eder, ondan sonra hi├žbir sorunun cevab─▒nda

aciz kalmaz, sahih yol g├Âstericilikte ve hakikatleri beyanda asla sap─▒kl─▒─ča

d├╝┼čmez; hatadan masumdur. Daima Allah' ─▒n yol g├Âster─▒cilik, tevfik ve teyitlerine

mazhard─▒r. Hata ve s├╝r├žmelerden emandad─▒r. Kullar─▒na h├╝ccet ve ┼čahid olmas─▒

i├žin onu bu makama Allah se├žmi┼čtir. Allah bu ilahi ihsan─▒n─▒ istedi─čine verir ve

Allah b├╝y├╝k ihsan sahibidir. (Usul-u Kafi, c.1, s.390)    

 

Ebu Cafer (a.s): Allah'a andolsun ki Adem'in ruhu al─▒nd─▒ktan ┼čimdiye kadar

yery├╝z├╝ insanlar─▒n hidayet buldu─ču bir imam─▒n v├╝cudundan mahrum

kalmam─▒┼čt─▒r. O imam insanlara Allah'─▒n h├╝ccetidir. Yery├╝z├╝ asla imams─▒z kalmaz.

Ta ki kullara Allah'─▒n h├╝cceti b├Âylece tamamlanm─▒┼č olsun. (Usul-u Kafi, c.1, s.333)

 

Son s├Âz :

├ľzetle akli deliller, ayet ve hadislerden ┼ču netice al─▒nmaktad─▒r. ─░nsanlar yery├╝z├╝nde

oldu─ču m├╝ddetce aralar─▒nda masum ve kamil birisi olmal─▒d─▒r ki be┼čer i├žin m├╝mk├╝n

olan b├╝t├╝n kemaller onda fiiliyete d├Ân├╝┼čs├╝n, ilmi ve ameli a├ž─▒dan tam bir ├Ârnek

olarak insanlar─▒ hidayete g├Ât├╝rs├╝n.

Asr─▒m─▒zda ki imam 12.─░mam Hz.Mehdi (a.f) zahirde olmad─▒─č─▒ i├žin de gaybet

halindedir.